Pages

Subscribe:

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

Πίνακας οροσήμων ομιλίας στα παιδιά

Γέννηση


Τα νεογέννητα βγάζουν διάφορους ήχους, με τους οποίους οι γονείς καταλαβαίνουν ότι τα μωράκια βιώνουν ευχαρίστηση ή πόνο.

Έως το τέλος του 3ου μήνα

Το παιδί σας πρέπει:
  • Να χαμογελάει όταν εμφανίζεστε
  • Να ξαφνιάζεται όταν ακούει δυνατούς θορύβους
  • Να βγάζει ήχους σαν «κουκούρισμα»
  • Να ησυχάζει ή να χαμογελάει όταν του μιλάνε
  • Να φαίνεται ότι αναγνωρίζει την φωνή σας
  • Να κλαίει διαφορετικά  για διαφορετικές ανάγκες (άλλο κλάμα δηλώνει πεινάω και άλλο πονάω)

Έως το τέλος του 6ου μήνα
Στην ηλικία αυτή η παραγωγή ήχων κυριαρχεί και μερικές φορές το μωρό σας θα ακούγεται σαν να μιλάει.

Το παιδί σας πρέπει:
  • Να βγάζει ήχους σαν γουργουρητό, όταν παίζει μαζί σας ή είναι μόνο του
  • Να παράγει και να κάνει ποικιλία από ήχους
  • Να χρησιμοποιεί τη φωνή του για να εκδηλώσει ευχαρίστηση ή δυσαρέσκεια
  • Να κινεί τα μάτια του προς την κατεύθυνση των ήχων
  • Να αντιδρά στις αλλαγές του τόνου της φωνή σας
  • Να παρατηρεί ότι μερικά παιχνίδια παράγουν ήχους
  • Να προσέχει την μουσική

Έως το τέλος του 12ου μήνα
Μην ανησυχείτε εάν δεν έχει μιλήσει ακόμη στο τέλος του πρώτου χρόνου
Το παιδί σας πρέπει:
  • Να προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις
  • Να λέει λίγες λέξεις όπως μαμά, μπαμπά με σημασία
  • Να καταλαβαίνει απλές οδηγίες, όπως «έλα εδώ»
  • Να αναγνωρίζει λέξεις για κοινά πράγματα, όπως  παπούτσια
  • Να γυρίζει και να κοιτάζει προς την κατεύθυνση των ήχων
  • Να αντιδρά στο «όχι»

Έως το τέλος του 18ου μήνα

Μην ανησυχείτε εάν δεν λέει άλλη λέξη εκτός από μαμά και μπαμπά έως τους 18 μήνες
Το παιδί σας πρέπει:

  • Να δείχνει σε ένα αντικείμενο ή εικόνα όταν το ονομάζετε
  • Να ανταποκρίνεται στο όνομα του
  • Να αναγνωρίζει τα ονόματα γνωστών ατόμων, αντικειμένων και τα μέρη του σώματος του ή της κούκλας (χεράκια, ποδαράκια, ματάκια, αυτάκια)
  • Να ακολουθεί απλές οδηγίες που συνοδεύονται με χειρονομίες
  • Να λέει 8 με 10 λέξεις, εκτός από την ακατάληπτη γλώσσα.
  • Το 20% - 25% της ομιλίας γίνεται κατανοητή από τους ξένους.

Έως το τέλος του 24ου μήνα

Το παιδί σας πρέπει:
  • Να χρησιμοποιεί απλές εκφράσεις, όπως «κι άλλο γάλα»
  • Να κάνει ερωτήσεις με δύο – τρεις λέξεις
  • Να ακολουθεί απλές οδηγίες χωρίς την βοήθεια των χειρονομιών (κλείσε την πόρτα, φέρε τις παντόφλες σου)
  • Να λέει τουλάχιστο 50 λέξεις.
  • Μείωση της ακατάληπτης  γλώσσας.
  • Το 60% - 70% της ομιλίας  γίνεται κατανοητή από τους ξένους. 

2 - 2 ½ χρόνων

Το παιδί σας πρέπει:
·      Να έχει λεξιλόγιο  400 λέξεων, συμπεριλαμβανομένων των ονομάτων.
·      Να σχηματίζει φράσεις δύο - τριών λέξεων.
·      Να κάνει χρήση των αντωνυμιών.
·      Μείωση της ηχολαλίας.
·      Το 75% της ομιλίας του να γίνεται κατανοητή από τους ξένους.

2 ½ - 3 χρόνων      




Μην ανησυχείτε εάν επαναλαμβάνει συχνά λέξεις ή συλλαβές στην αρχή της φράσης, ειδικά όταν ενθουσιάζεται
Το παιδί σας πρέπει:
  • Να κατανοεί και να εκτελεί σύνθετες οδηγίες
  • Να ονομάζει οικεία αντικείμενα (όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση)
  • Να λέει το όνομα του
  • Να διατυπώνει συχνές ερωτήσεις (ποιο, τι που)
  • Να χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, εμένα, αυτόν)
  • Να χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις (Μαμά κοίτα ένα παιδάκι)
  • Να επιδίδεται σε συμβολικό παιχνίδι και παιχνίδι αναπαραστάσεων (κουκλόσπιτο)
  • Να μπορεί να ανταπεξέλθει σε απλούς σύντομους διαλόγους με τα οικεία πρόσωπα
  • Να ακούει με ευχαρίστηση ποιηματάκια/τραγουδάκια με ομοιοκαταληξία (όπως το άχ κουνελάκι). Να μπορεί να συμμετέχει στις χειρονομίες που το συνοδεύουν.
  • Να χρησιμοποιεί τον πληθυντικό και τον αόριστο.
  • Να ξέρει την ηλικία και το φύλο.                                           
  • Να μετράει τρία αντικείμενα σωστά.
  • Το 80% - 90% της ομιλίας του γίνεται κατανοητή από τους ξένους 


3  - 4 χρόνων                   


Μην ανησυχείτε εάν απλουστεύει φωνολογικά τις λέξεις. Σιγά – σιγά η άρθρωση του θα ξεκαθαρίσει
Ραγδαία αύξηση του λεξιλογίου
Πρέπει να μπορεί:
  • Να χρησιμοποιεί τρεις έως έξι λέξεις ανά πρόταση.
  • Να υποβάλλει ερωτήσεις, να συζητά, να συσχετίζει τις εμπειρίες, να διηγείται ιστορίες.
  • Να καταλαβαίνει απλές ιστορίες και να ζητά να τις ξανακούσει
  • Να μετράει έως το 10
  • Να χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό
  • Να χρησιμοποιεί προτάσεις με σωστή γραμματική (άρθρα, προθέσεις, συνδέσμους, μόρια)
  • Να μπορεί να αφηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα
  • Να συνεργάζεται/παίζει με άλλα παιδιά (μαζί τους)
  • Σχεδόν  το σύνολο της ομιλίας του γίνεται κατανοητή από τους ξένους.

4 – 5  χρόνων


Μην ανησυχείτε εάν δεν λέει το ρ και τα οδοντικά θ - δ
Πρέπει:

  • Η άρθρωση του να είναι ευκρινής σε τρίτους
  • Να μιλάει με σωστή γραμματική -
  • Να χρησιμοποιεί εύστοχο λεξιλόγιο όταν εκφράζεται (αποφεύγοντας λέξεις όπως αυτό, εκείνο, τέτοιο)
  • Να χρησιμοποιεί προτάσεις με έξι έως οκτώ λέξεις.
  • Να λέει τέσσερα χρώματα.
  • Να γνωρίζει και να απαγγέλλει ποιηματάκια με ομοιοκαταληξία
  • Να γνωρίζει το ονοματεπώνυμο του και την ηλικία του
  • Να προσέχει τις ιστορίες και τα παραμύθια που ακούει
  • να μπορεί να αφηγηθεί κάποιο παραμύθι ή ιστορία
  • Να ζητάει να μάθει τη σημασία των αφηρημένων λέξεων και να προσπαθεί να τις εντάξει στο λόγο του
  • Να συμμετέχει στις δραστηριότητες στον παιδικό σταθμό

5 χρόνων και άνω





Μην ανησυχείτε εάν στις πρώτες προσπάθειες γραφής γράφει με αντίστροφο προσανατολισμό γραμμάτων πχ γράφει 3 αντί για ε

Κατάκτηση σχολικής ετοιμότητας
  • Χρησιμοποιεί λεξιλόγιο 1500 – 3000 λέξεων
  • Μιλά καθαρά. Λέει όλα τα σύμφωνα
  • Χρησιμοποιεί σωστά τους χρόνους των ρημάτων (παρόν – παρελθόν – μέλλον) όταν μιλάει
  • Συνδέει γεγονότα με σχέσεις αιτίας  -  αποτελέσματος
  • Επιδεικνύει ενδιαφέρον για βιβλία – διαβάζει εικόνες
  • Μπορεί να σχεδιάσει (αντιγράφει) σχήματα, σύμβολα, γράμματα ή το όνομα του
  • Αναγνωρίζει γράμματα που έχει μάθει στο νηπιαγωγείο
  • Μπορεί να επαναλάβει αλληλουχίες 4 – 5 στοιχείων πχ 4,5,6,7
  • Μπορεί να ορίσει έννοιες αντικειμένων ανάλογα με την κατηγορία του (το μήλο είναι φρούτο, το λιοντάρι είναι ζώο)
  • Ολοκληρώνει τις προτάσεις του χωρίς γραμματικά σφάλματα
  • Απολαμβάνει ανέκδοτα, γλωσσοδέτες και άλλα λεκτικά παιχνίδια
  • Αφηγείται με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής
  • Ονομάζει με ευχέρεια αντικείμενα που ζητά ή περιγράφει
  • Ολοκληρώνει τις εργασίες που του ανατίθενται
  • Διατυπώνει λογικές απορίες
  • Επικοινωνεί εξίσου καλά με συνομηλίκους και ενήλικες
  • Συμμετέχει σε δραστηριότητες – ομαδικές συζητήσεις στο νηπιαγωγείο



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου