Γέννηση
|
Τα νεογέννητα βγάζουν διάφορους ήχους, με τους οποίους οι
γονείς καταλαβαίνουν ότι τα μωράκια βιώνουν ευχαρίστηση ή πόνο.
|
Έως το τέλος του 3ου μήνα
|
Το παιδί σας πρέπει:
- Να
χαμογελάει όταν εμφανίζεστε
- Να
ξαφνιάζεται όταν ακούει δυνατούς θορύβους
- Να
βγάζει ήχους σαν «κουκούρισμα»
- Να
ησυχάζει ή να χαμογελάει όταν του μιλάνε
- Να
φαίνεται ότι αναγνωρίζει την φωνή σας
- Να
κλαίει διαφορετικά για
διαφορετικές ανάγκες (άλλο κλάμα δηλώνει πεινάω και άλλο πονάω)
|
Έως το τέλος του 6ου μήνα
|
Στην ηλικία αυτή η παραγωγή ήχων κυριαρχεί και μερικές
φορές το μωρό σας θα ακούγεται σαν να μιλάει.
Το παιδί σας πρέπει:
- Να
βγάζει ήχους σαν γουργουρητό, όταν παίζει μαζί σας ή είναι μόνο του
- Να
παράγει και να κάνει ποικιλία από ήχους
- Να
χρησιμοποιεί τη φωνή του για να εκδηλώσει ευχαρίστηση ή δυσαρέσκεια
- Να
κινεί τα μάτια του προς την κατεύθυνση των ήχων
- Να
αντιδρά στις αλλαγές του τόνου της φωνή σας
- Να
παρατηρεί ότι μερικά παιχνίδια παράγουν ήχους
- Να
προσέχει την μουσική
|
Έως το τέλος του 12ου μήνα
Μην ανησυχείτε εάν δεν έχει
μιλήσει ακόμη στο τέλος του πρώτου χρόνου
|
Το παιδί σας πρέπει:
- Να
προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις
- Να
λέει λίγες λέξεις όπως μαμά, μπαμπά με σημασία
- Να
καταλαβαίνει απλές οδηγίες, όπως «έλα εδώ»
- Να
αναγνωρίζει λέξεις για κοινά πράγματα, όπως παπούτσια
- Να
γυρίζει και να κοιτάζει προς την κατεύθυνση των ήχων
- Να
αντιδρά στο «όχι»
|
Έως το τέλος του 18ου μήνα
Μην ανησυχείτε εάν δεν λέει άλλη
λέξη εκτός από μαμά και μπαμπά έως τους 18 μήνες
|
Το παιδί σας πρέπει:
- Να
δείχνει σε ένα αντικείμενο ή εικόνα όταν το ονομάζετε
- Να
ανταποκρίνεται στο όνομα του
- Να
αναγνωρίζει τα ονόματα γνωστών ατόμων, αντικειμένων και τα μέρη του
σώματος του ή της κούκλας (χεράκια, ποδαράκια, ματάκια, αυτάκια)
- Να
ακολουθεί απλές οδηγίες που συνοδεύονται με χειρονομίες
- Να
λέει 8 με 10 λέξεις, εκτός από την ακατάληπτη γλώσσα.
- Το 20% - 25% της ομιλίας
γίνεται κατανοητή από τους ξένους.
|
Έως το τέλος του 24ου μήνα
|
Το παιδί σας πρέπει:
- Να
χρησιμοποιεί απλές εκφράσεις, όπως «κι άλλο γάλα»
- Να
κάνει ερωτήσεις με δύο – τρεις λέξεις
- Να
ακολουθεί απλές οδηγίες χωρίς την βοήθεια των χειρονομιών (κλείσε την
πόρτα, φέρε τις παντόφλες σου)
- Να
λέει τουλάχιστο 50 λέξεις.
- Μείωση της ακατάληπτης γλώσσας.
- Το 60% - 70% της
ομιλίας γίνεται κατανοητή από
τους ξένους.
|
2 - 2 ½ χρόνων
|
Το παιδί σας πρέπει:
· Να έχει λεξιλόγιο 400 λέξεων, συμπεριλαμβανομένων των
ονομάτων.
· Να σχηματίζει φράσεις δύο -
τριών λέξεων.
· Να κάνει χρήση των αντωνυμιών.
· Μείωση της ηχολαλίας.
· Το 75% της ομιλίας του να
γίνεται κατανοητή από τους ξένους.
|
2 ½ - 3 χρόνων
Μην ανησυχείτε εάν επαναλαμβάνει
συχνά λέξεις ή συλλαβές στην αρχή της φράσης, ειδικά όταν ενθουσιάζεται
|
Το παιδί σας πρέπει:
- Να κατανοεί και να εκτελεί σύνθετες οδηγίες
- Να ονομάζει οικεία αντικείμενα (όχι
απαραίτητα με καθαρή άρθρωση)
- Να λέει το όνομα του
- Να διατυπώνει συχνές ερωτήσεις (ποιο, τι που)
- Να χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές
αντωνυμίες (εγώ, εσύ, εμένα, αυτόν)
- Να χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις
(Μαμά κοίτα ένα παιδάκι)
- Να επιδίδεται σε συμβολικό παιχνίδι και
παιχνίδι αναπαραστάσεων (κουκλόσπιτο)
- Να μπορεί να ανταπεξέλθει σε απλούς σύντομους
διαλόγους με τα οικεία πρόσωπα
- Να ακούει με ευχαρίστηση
ποιηματάκια/τραγουδάκια με ομοιοκαταληξία (όπως το άχ κουνελάκι). Να
μπορεί να συμμετέχει στις χειρονομίες που το συνοδεύουν.
- Να χρησιμοποιεί τον πληθυντικό και τον
αόριστο.
- Να ξέρει την ηλικία και το φύλο.
- Να μετράει τρία αντικείμενα σωστά.
- Το 80% - 90% της ομιλίας του γίνεται
κατανοητή από τους ξένους
|
3 - 4 χρόνων
Μην ανησυχείτε εάν απλουστεύει
φωνολογικά τις λέξεις. Σιγά – σιγά η άρθρωση του θα ξεκαθαρίσει
|
Ραγδαία αύξηση του
λεξιλογίου
Πρέπει να μπορεί:
- Να χρησιμοποιεί τρεις έως έξι λέξεις ανά
πρόταση.
- Να υποβάλλει ερωτήσεις, να συζητά, να
συσχετίζει τις εμπειρίες, να διηγείται ιστορίες.
- Να καταλαβαίνει απλές ιστορίες και να ζητά να
τις ξανακούσει
- Να μετράει έως το 10
- Να χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό
- Να χρησιμοποιεί προτάσεις με σωστή γραμματική
(άρθρα, προθέσεις, συνδέσμους, μόρια)
- Να μπορεί να αφηγηθεί απλά και πρόσφατα
γεγονότα
- Να συνεργάζεται/παίζει με άλλα παιδιά (μαζί
τους)
- Σχεδόν
το σύνολο της ομιλίας του γίνεται κατανοητή από τους ξένους.
|
4 – 5 χρόνων
Μην ανησυχείτε εάν δεν λέει το ρ
και τα οδοντικά θ - δ
|
Πρέπει:
- Η
άρθρωση του να είναι ευκρινής σε τρίτους
- Να
μιλάει με σωστή γραμματική -
- Να
χρησιμοποιεί εύστοχο λεξιλόγιο όταν εκφράζεται (αποφεύγοντας λέξεις όπως
αυτό, εκείνο, τέτοιο)
- Να χρησιμοποιεί προτάσεις με έξι έως οκτώ
λέξεις.
- Να λέει τέσσερα χρώματα.
- Να
γνωρίζει και να απαγγέλλει ποιηματάκια με ομοιοκαταληξία
- Να
γνωρίζει το ονοματεπώνυμο του και την ηλικία του
- Να
προσέχει τις ιστορίες και τα παραμύθια που ακούει
- να
μπορεί να αφηγηθεί κάποιο παραμύθι ή ιστορία
- Να
ζητάει να μάθει τη σημασία των αφηρημένων λέξεων και να προσπαθεί να τις
εντάξει στο λόγο του
- Να
συμμετέχει στις δραστηριότητες στον παιδικό σταθμό
|
5 χρόνων και άνω
Μην ανησυχείτε εάν στις πρώτες
προσπάθειες γραφής γράφει με αντίστροφο προσανατολισμό γραμμάτων πχ γράφει 3
αντί για ε
|
Κατάκτηση σχολικής
ετοιμότητας
- Χρησιμοποιεί
λεξιλόγιο 1500 – 3000 λέξεων
- Μιλά
καθαρά. Λέει όλα τα σύμφωνα
- Χρησιμοποιεί
σωστά τους χρόνους των ρημάτων (παρόν – παρελθόν – μέλλον) όταν μιλάει
- Συνδέει
γεγονότα με σχέσεις αιτίας - αποτελέσματος
- Επιδεικνύει
ενδιαφέρον για βιβλία – διαβάζει εικόνες
- Μπορεί
να σχεδιάσει (αντιγράφει) σχήματα, σύμβολα, γράμματα ή το όνομα του
- Αναγνωρίζει
γράμματα που έχει μάθει στο νηπιαγωγείο
- Μπορεί
να επαναλάβει αλληλουχίες 4 – 5 στοιχείων πχ 4,5,6,7
- Μπορεί
να ορίσει έννοιες αντικειμένων ανάλογα με την κατηγορία του (το μήλο είναι
φρούτο, το λιοντάρι είναι ζώο)
- Ολοκληρώνει
τις προτάσεις του χωρίς γραμματικά σφάλματα
- Απολαμβάνει
ανέκδοτα, γλωσσοδέτες και άλλα λεκτικά παιχνίδια
- Αφηγείται
με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής
- Ονομάζει
με ευχέρεια αντικείμενα που ζητά ή περιγράφει
- Ολοκληρώνει
τις εργασίες που του ανατίθενται
- Διατυπώνει
λογικές απορίες
- Επικοινωνεί
εξίσου καλά με συνομηλίκους και ενήλικες
- Συμμετέχει
σε δραστηριότητες – ομαδικές συζητήσεις στο νηπιαγωγείο
|
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου