Pages

Subscribe:

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Η ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 7 μηνών - 5 ΧΡΟΝΩΝ

 ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Αδρή κινητικότητα /Λεπτή κινητικότητα
Αντίληψη Συμπεριφορά Επικοινωνία
Ηλικία: 7 μηνών

  • Κάθεται χωρίς υποστήριξη
  • Σέρνεται στην κοιλιά του


 



  • Προσανατολίζεται στον ήχο του κουδουνιού – γυρίζει το κεφάλι οριζόντια και μετά κάθετα προς την πλευρά του ήχου
  • Χτυπάει και κουνάει τα παιχνίδια
  • Όταν προσπαθεί να πιάσει δεύτερο κύβο ρίχνει τον πρώτο
  • Ευχαριστιέται να βλέπει στον καθρέπτη
  • Ξεχωρίζει τους ξένους

Λεπτή κινητικότητα
  • Συλλαμβάνει κύβο με την παλάμη
  • Συλλαμβάνει μικρό αντικείμενο με την παλάμη
Ηλικία: 8 μηνών

Μπρούμυτα

  • Μπορεί και στηρίζεται σε τέσσερα σημεία

Ύπτια θέση
·       Γυρίζει στα πλάγια και παίζει
·       Έρχεται μόνο από την ύπτια στην καθιστή θέση

Καθιστή θέση

·       Κάθεται μόνο του 10 ή περισσότερα λεπτά στο πάτωμα
·       Μπορεί να κρατάει τα χέρια του ελεύθερα και να παίζει

Όρθια θέση

·       Όταν στηρίζεται από έπιπλα ή κρατιέται από κάποιον μπορεί να σταθεί όρθιο, δεν μπορεί να καθίσει όμως μόνο του
·       Χοροπηδάει ενεργητικά
·       Επιχειρεί πλάγια βήματα
·       Προσπαθεί να μπουσουλίσει
 ·       Εκτείνει το ένα χέρι όταν είναι γονατιστό

·       Μιλάει με επαναλαμβανόμενες συλλαβές
·       Ξεχωρίζει γνωστά από άγνωστα πρόσωπα
·       Προσπαθεί να ανοίξει ένα κουτί
·       Εντοπίζει τον ήχο από απόσταση ενός μέτρου
·       Απολαμβάνει να παίζει ¨κου – κου¨ και άλλα παιχνίδια με τα χέρια






    Λεπτή κινητικότητα
·       Μεταφέρει αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο
·       Πετάει τα παιχνίδια του στο πάτωμα
·       Συλλαμβάνει μικρό αντικείμενο, που το κρατά μεταξύ αντίχειρα και λυγισμένου δείκτη
·       Παίρνει δεύτερο κύβο, κρατά ένα κύβο σε κάθε χέρι
Ηλικία: 9 μηνών

·       Κάθεται μόνο του για 10 – 15 λεπτά και χειρίζεται τα παιχνίδια του
·       Μπορεί να σκύψει και να πάρει ένα παιχνίδι χωρίς να χάσει την ισορροπία του
·       Μπορεί να γυρίζει το σώμα για να κοιτάξει προς τα πλάγια, ενώ προσπαθεί να πιάσει αιωρούμενο παιχνίδι ή να πάρει από το πάτωμα
·       Καταφέρνει να μπουσουλίσει
·       Πιάνεται από έπιπλα για να σηκωθεί στην όρθια θέση. Στέκεται για λίγα λεπτά, όμως δεν μπορεί να  χαμηλώσει.

Όραση

·       Προσέχει τους ανθρώπους, τα αντικείμενα και ότι συμβαίνει στο περιβάλλον του
·       Κοιτάζει προς την σωστή κατεύθυνση για παιχνίδια που πέφτουν ή έχουν πέσει
·       Βρίσκει παιχνίδι που έχει κρυφτεί εν μέρει κάτω από ένα  μαξιλάρι ή ρούχο, ενώ το παρακολουθεί
·       Παρακολουθεί τις δραστηριότητες των ενηλίκων, των παιδιών και των ζώων σε απόσταση 3 – 4,5 μέτρων με έντονο ενδιαφέρον για λίγα λεπτά
·       Παρακολουθεί κινούμενο  μπαλάκι σε απόσταση 3 μέτρων

Ακοή και Ομιλία

·       Προσηλώνει με ενθουσιασμό στους καθημερινούς ήχους, ιδιαίτερα τις φωνές
·       Εντοπίζει πλάγιους ήχους πάνω και κάτω από το επίπεδο του αυτιού
·       Ακούει όμως δεν μπορεί να εντοπίσει ήχο στη μέση γραμμή
·       Φωνάζει για να τραβήξει την προσοχή, ακούει και φωνάζει ξανά
·       Μιλάει ακατάληπτα και δυνατά με μακρές επαναλαμβανόμενες συλλαβές (ντα-ντα, μαμ-μαμ, αντα-αντα)
·       Καταλαβαίνει το όχι – όχι (nono) το γεια – γεια
·       Γνέφει γεια - γεια
·       Μιμείται παιχνιδιάρικες φωνές των μεγάλων (χτύπημα των χειλιών, βήχα, μπρρ)
·       Συνδέει λέξεις με το νόημα τους
·       Λέει μαμά, μπαμπά τυχαία
·       Κοιτάζει τις εικόνες στο βιβλίο

Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι

·       Μπορεί να πιάσει να δαγκώσει και να μασήσει ένα μπισκότο
·       Βάζει τα χέρια γύρω από το μπουκάλι ή το κύπελλο όταν τρώει
·       Προσπαθεί να πιάσει του κουτάλι όταν τρώει
·       Ρίχνει το σώμα προς τα πίσω και σκληραίνει δείχνοντας ενόχληση ή αντίσταση, ενώ συγχρόνως φωνάζει διαμαρτυρόμενο
·       Σαφώς ξεχωρίζει τους ξένους από τους γνωστούς και ζητάει επιβεβαίωση πριν να δεχθεί τις συμβουλές τους
·       Ακόμη βάζει τα πάντα στο στόμα
·       Πιάνει ένα κουδούνι από το χερούλι και μιμείται το κουδούνισμα, κουνώντας ή χτυπώντας το στο τραπέζι
·       Παίζει κρυφτό και μιμείται παλαμάκια
·       Δίνει ένα παιχνίδι που κρατάει σε ενήλικα, όμως δεν μπορεί να το δώσει στην παλάμη του
·       Βρίσκει παιχνίδι που είναι μερικώς κρυμμένο, ενώ παρακολουθεί κάτω από το μαξιλάρι ή το κάλυμμα
·       Μπορεί να βρει ένα παιχνίδι που είναι εντελώς κρυμμένο κάτω από ένα κύπελλο ή μαξιλάρι
·       Προσκολλάται σε γνωστό ενήλικο άτομο και κρύβει το πρόσωπο


    Λεπτή κινητικότητα

·       Συλλαμβάνει με τα δάκτυλα τον κύβο και τον κρατά μεταξύ αντίχειρα και άκρων των δακτύλων
·       Πιάνει το σχοινί με τα δάκτυλα και τον αντίχειρα (σαν ψαλίδι) για τραβήξει το παιχνίδι κοντά του
·       Ακουμπάει με τον δείκτη μικρό αντικείμενο και αρχίζει να δείχνει με το ίδιο δάκτυλο αντικείμενο σε μεγαλύτερη απόσταση
·       Μπορεί να αφήσει ένα παιχνίδι ρίχνοντας το ή πιέζοντας το σε σκληρή επιφάνεια, δεν μπορεί όμως να το αφήσει κάτω με την θέληση του
·       Χτυπάει δύο κύβους μαζί


 

Ηλικία: 10 μηνών

·       Περπατάει όταν του κρατάνε και τα δύο χέρια
·       Περπατάει όταν κρατιέται από τα έπιπλα


 

     Λεπτή κινητικότητα

·       Χρησιμοποιεί τον δείκτη
·       Συλλαμβάνει μικρό αντικείμενο, που το κρατά με τις άκρες του αντίχειρα και του δείκτη (σαν λαβίδα)

Ηλικία: 11μηνών

·       Στέκεται όρθιο μόνο του
·       Περπατά όταν του κρατάνε το ένα χέρι
·       Ψάχνει για οικείο πρόσωπο όταν ακούσει το όνομα του
·       Ξεσκεπάζει αντικείμενο κάτω από κύπελλο

Ηλικία: 12 μηνών

·       Κάθεται καλά στο πάτωμα για όσο χρόνο θέλει
·       Μπορεί να σηκωθεί στην όρθια θέση από την ύπτια
·       Έρπει με τα χέρια και τα πόδια, σέρνεται με τον ποπό του γρήγορα στο πάτωμα
·       Δίνει ώθηση για να σηκωθεί και κάθεται ξανά κρατώντας κάποιο έπιπλο
·       Περπατά γύρω από έπιπλο σηκώνοντας το ένα πόδι και κάνοντας βήματα στο πλάι
·       Περπατά προς τα εμπρός ή στο πλάι όταν κρατιέται από ένα ή δύο χέρια
·       Μπορεί να στέκεται μόνο για λίγο. Μπορεί να κάνει μερικά βήματα μόνο του

Ακοή και ομιλία

·       Γνωρίζει και γρήγορα γυρίζει μόλις ακούσει το όνομα του
·       Μιλά ακατάληπτα και ακατάπαυστα
·       Η ομιλία του περιέχει πολλά φωνήεντα και αρκετά σύμφωνα
·       Δείχνει με την κατάλληλη συμπεριφορά ότι καταλαβαίνει αρκετές λέξεις
·       Καταλαβαίνει απλές οδηγίες που συνοδεύονται με χειρονομίες
·       Μιμείται παιχνιδιάρικες φωνές από κάποιον ενήλικο
·       Αν του ζητηθεί μπορεί να δώσει αντικείμενα που γνωρίζει όπως κουτάλι, κύπελλο, μπάλα, παπούτσι
·       Δείχνει σε αντικείμενο, ανάλογα με την χρήση του
·       Γυρίζει σε ελάχιστο ήχο της κουδουνίστρας
·       Χάνει γρήγορα το ενδιαφέρον του σε επαναλαμβανόμενο  ίδιο ήχο
·       Γυρίζει τα μάτια προς τον ίδιο ήχο από την άλλη μεριά

Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
·       Πίνει από κύπελλο με λίγη βοήθεια. Μασάει
·       Κρατάει το κουτάλι, όμως δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει μόνο του
·       Βοηθάει στο ντύσιμο, κρατώντας τεντωμένο το χέρι για το μανίκι και το πόδι για το παπούτσι
·       Βάζει στο στόμα αντικείμενα λιγότερο συχνά
·       Σταματά το τρέξιμο των σάλιων
·       Βάζει και βγάζει κύβους σε ένα κιβώτιο μετά από επίδειξη
·       Μιμείται το κουδούνισμα ενός κουταλιού μέσα σε κύπελλο, μερικές φορές το κάνει από μόνο του
·       Προσέχει με μεγάλη ευχαρίστηση τα παιχνίδια που βγάζουν ήχους και επαναλαμβάνει τις κινήσεις για να παραγάγει ξανά τους ήχους
·       Δίνει τα παιχνίδια σε ενήλικα όταν του ζητηθεί και μερικές φορές από μόνο του
·       Βρίσκει γρήγορα το παιχνίδι που κρύβεται μπροστά του
·       Δείχνει την αγάπη του για τα οικεία πρόσωπα
·       Κάνει παλαμάκια και κουνάει το χέρι γεια σου – γεια σου, αν του ζητηθεί και αργότερα μόνο του

     Λεπτή κινητικότητα

·       Τέλεια σύλληψη βώλου μεταξύ των άκρων των δακτύλων
·       Προσπαθεί να κάνει πύργο με δύο κύβους
·       Κρατά δύο κύβους, ένα σε κάθε χέρι, ταυτόχρονα και τους χτυπά αν του δείξουν
·       Προσπαθεί να βάλει βώλο μέσα σε μπουκάλι
·       Ρίχνει και πετά αντικείμενα προς τα εμπρός  συνειδητά και τα παρακολουθεί να πέφτουν
·       Κοιτάζει προς την σωστή θέση για αντικείμενα  που κυλάνε εκτός του οπτικού του πεδίου
·       Δείχνει με τον δείκτη του χεριού για αντικείμενα που θέλει ή οτιδήποτε τον ενδιαφέρει
·       Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια, όμως μπορεί να εκδηλώνει προτίμηση σε ένα
·       Αρχίζει να δείχνει ενδιαφέρον για εικόνες


Ηλικία: 18 μηνών

·       Περπατά καλά με τα πόδια μόνο ελαφρά ανοικτά, ξεκινά και σταματά με ασφάλεια
·       Δεν έχει ανάγκη να κρατά τα χέρια σε έκταση για να έχει ισορροπία
·       Τρέχει προσεκτικά, το κεφάλι το κρατά όρθιο στη μέση γραμμή, τα μάτια κοιτάζουν στο έδαφος ή λίγο μακριά
·       Σπρώχνει και τραβά μεγάλα παιχνίδια, μικρά καροτσάκια με ρόδες
·       Περπατά καλά ενώ μεταφέρει ένα παιχνίδι
·       Σκαρφαλώνει σε μεγάλη καρέκλα, γυρίζει για να καθίσει
·       Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκαλοπάτια με βοήθεια
·       Ανεβαίνει σκαλοπάτια μπουσουλώντας
·       Κάθεται στις φτέρνες για να πιάσει ένα παιχνίδι και (συνήθως) με την βοήθεια των χεριών σηκώνεται όρθιο
·       Γονατίζει σε επίπεδη επιφάνεια χωρίς βοήθεια


Όραση
·       Απολαμβάνει βιβλία με απλές φωτογραφίες, συχνά αναγνωρίζοντας και βάζοντας το δάκτυλο σε έντονα στοιχεία στην εικόνα.
·       Προσηλώνει τα μάτια σε μικρό παιχνίδι που είναι κρεμασμένο σε απόσταση 3 μέτρων και παρακολουθεί για λίγο χρόνο κυκλική  κίνηση και  κίνηση εκκρεμούς.
·       Δείχνει σε μακρινά ενδιαφέροντα αντικείμενα που βρίσκονται εκτός σπιτιού.
·       Παρακολουθεί και ξαναβρίσκει μικρή κινούμενη μπάλα σε απόσταση 3 μέτρων.


Ακοή και ομιλία
·       Φλυαρεί γρήγορα και ακατάληπτα μόνο του στο παιχνίδι.
·       Προσέχει στην ομιλία που απευθύνεται στον ίδιο.
·       Χρησιμοποιεί 6 – 20 αναγνωρίσιμες λέξεις κα καταλαβαίνει πολύ περισσότερες.
·       Επαναλαμβάνει την τελευταία λέξη από μικρές προτάσεις που απευθύνονται σε αυτό.
·       Απαιτεί ένα παιχνίδι που επιθυμεί, δείχνοντας το μαζί με δυνατές φωνές ή απλές λέξεις.
·       Απολαμβάνει τα παιδικά τραγουδάκια και προσπαθεί να τα συνοδεύσει.
·       Προσπαθεί να τραγουδήσει.
·       Υπακούει σε απλές οδηγίες
·       Δείχνει τα δικά του ή της κούκλας μαλλιά, παπούτσια, μύτη, πόδια.

Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
·       Κρατάει το κουτάλι και παίρνει το φαγητό με ασφάλεια. Μασάει καλά.
·       Κρατάει το κύπελλο με τα δύο χέρια. Πίνει χωρίς να χύσει πάρα πολύ.
·       Σηκώνει το κύπελλο μόνο του, όμως το δίνει πίσω σε μεγάλο άτομο όταν τελειώσει.
·       Βγάζει τα παπούτσια του, τις κάλτσες, το καπέλο. Σπάνια μπορεί να τα αντικαταστήσει.
·       Ακόμη βρέχει την πάνα του, όμως αρχίζει να δείχνει με ανησυχία και φωνές ότι θέλει να πάει άμεσα τουαλέτα.
·       Έχει έλεγχο του εντέρου.
·       Εξερευνά το περιβάλλον ενεργητικά και με αυξανόμενη κατανόηση.
·       Δεν βάζει πια παιχνίδια στο στόμα.
·       Θυμάται που ανήκουν τα αντικείμενα.
·       Ακόμη ρίχνει παιχνίδια στο πάτωμα για παιχνίδι ή από θυμό, όμως σε μικρότερο βαθμό.
·       Μιμείται απλές καθημερινές δραστηριότητες πχ να ταΐζει την κούκλα, να διαβάζει ένα βιβλίο.
·       Παίζει ευχάριστα μόνο του, όμως του αρέσει να είναι δίπλα σε γνωστό άτομο.
·       Του αρέσει να βάζει και να βγάζει μικρά αντικείμενα σε δοχεία.
·       Συναισθηματικά εξαρτάται ακόμη από οικείο πρόσωπο, ειδικά την μητέρα του.


     Λεπτή κινητικότητα

·       Μαζεύει μικρά αντικείμενα (χάντρες, καρφίτσες, κλωστές) αμέσως μόλις τα δει, με σύλληψη δίκην λαβίδας
·       Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που προτιμάει, μερικές φορές κρατώντας μολύβι και στα δύο χέρια
·       Τραβάει γραμμές πάνω σε χαρτί
·       Χτίζει πύργο με δύο – τρεις κύβους μετά από επίδειξη (μερικές φορές από μόνο του)
·       Τρώει μόνο του με κουταλάκι τεμαχισμένες τροφές
·       Κρατά το μολύβι στη μέση ή προς την άκρη της μύτης με παλαμιαία σύλληψη ή σαν πρωτόγονο τρίποδο
·       Γυρίζει σελίδες στο βιβλίο, πολλές κάθε φορά
·       Αρχίζει να δείχνει οριστική προτίμηση στο ένα χέρι




Ηλικία: 2 χρόνων

·       Κάνει μεγαλύτερα βήματα
·       Κάνει τούμπες στο πάτωμα
·       Πηδά από ένα χαμηλό σκαμνάκι
·       Τρέχει με ασφάλεια πατώντας σε όλο το πόδι, σταματώντας και ξεκινώντας εύκολα και αποφεύγοντας τα εμπόδια.
·       Κάθεται στις φτέρνες σταθερά για να ξεκουραστεί ή να παίξει με αντικείμενα στο πάτωμα και σηκώνεται χωρίς την βοήθεια των χεριών.
·       Σπρώχνει και τραβά προς τα εμπρός εύκολα μεγάλα παιχνίδια με τροχούς και μπορεί να πάει και προς τα πίσω τραβώντας τη λαβή.
·       Τραβά από το σχοινί μικρά παιχνίδια με 2 τροχούς, έχοντας επίγνωση της κατεύθυνσης.
·       Ανεβαίνει σε έπιπλα για να κοιτάξει έξω από το παράθυρο ή για να ανοίξει την πόρτα και μπορεί να κατέβει ξανά.
·       Περπατάει πάνω κάτω στις σκάλες, κρατώντας από την κουπαστή ή τον τοίχο – δύο πόδια σε ένα σκαλοπάτι.
·       Περπατάει προς μια μεγάλη μπάλα για την κλωτσήσει.
·       Κάθεται σε ένα ποδήλατο με τρεις ρόδες, όμως δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα πετάλια. Προωθείται προς τα εμπρός με τα πόδια στο πάτωμα.



Όραση
·       Αναγνωρίζει γνωστά πρόσωπα σε φωτογραφίες, μετά από επίδειξη, όχι ακόμη από μόνο του.
·       Παρακολουθεί και ξαναβρίσκει μικρή κινούμενη μπάλα σε απόσταση 3 μέτρων

Ακοή και ομιλία
·       Χρησιμοποιεί 50 ή περισσότερες λέξεις και καταλαβαίνει πολύ περισσότερες.
·       Προσέχει στην ομιλία που απευθύνεται στον ίδιο. Αρχίζει να ακούει με φανερό ενδιαφέρον πιο γενικές συζητήσεις.
·       Κάνει απλές προτάσεις με 2 ή περισσότερες λέξεις.
·       Αναφέρεται στον εαυτό του με το όνομα του.
·       Μιλάει μόνο του συνεχώς με μεγάλους μονολόγους καθώς παίζει, όμως ακόμη δεν γίνεται κατανοητός από τους άλλους.
·       Η ηχολαλία είναι σταθερή, με μια ή δύο λέξεις να επαναλαμβάνονται.
·       Συνεχώς ρωτάει τα ονόματα αντικειμένων και ανθρώπων.
·       Συμμετέχει στα παιδικά τραγουδάκια.


Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
·       Τρώει από το κουτάλι χωρίς να χύνει φαγητό.
·       Σηκώνει το κύπελλο, πίνει και το αφήνει στο τραπέζι χωρίς δυσκολία.
·       Ζητάει να φάει και πιεί νερό.
·       Φοράει το καπέλο και τα παπούτσια.
·       Λέει ότι θέλει να πάει τουαλέτα σε λογικό χρόνο.
·       Συνήθως είναι στεγνό στη διάρκεια της ημέρας.
·       Παρατηρεί το περιβάλλον με μεγάλη περιέργεια. Γυρίζει το πόμολο της πόρτας και συχνά τρέχει έξω. Έχει μικρή κατανόηση του κινδύνου.
·       Ακολουθεί την μητέρα του σε όλο το σπίτι και μιμείται τις δουλειές του σπιτιού, παίζοντας συγχρόνως.
·       Συνεχώς απαιτεί την προσοχή της μητέρας του.
·       Προσκολλάται στενά από στοργή, κούραση ή φόβο.
·       Αντιστέκεται και επαναστατεί όταν το εμποδίζουν.
·       Θυμώνει όταν προσπαθεί να κάνει τους άλλους να το καταλάβουν και αποτυγχάνει, όμως η προσοχή του εύκολα αποσπάται.
·       Υπερασπίζεται τα δικά του πράγματα με αποφασιστικότητα.
·       Δεν μπορεί ακόμη να μοιράζεται παιχνίδια ή την προσοχή του ενήλικα.
·       Παίζει ευχάριστα κοντά σε άλλα παιδιά, αλλά όχι μαζί τους


     Λεπτή κινητικότητα

·       Παίζει με το νερό και την άμμο
·       Ξεφυλλίζει βιβλίο με πιο λεπτά φύλλα, μια – μια σελίδα.
·       Βγάζει μόνο του τα εσώρουχα του.
·       Λερώνεται ελάχιστα όταν τρώει μόνο του.
·       Παίζει με πλαστελίνη και πηλό.
·       Μαζεύει καρφίτσες, κλωστές  κλπ, σωστά και γρήγορα και τα τοποθετεί κάτω προσεγμένα με αυξανόμενη ικανότητα.
·       Βγάζει το περιτύλιγμα από ένα μικρό γλυκό
·       Φτιάχνει πύργο από 6 ή 7 κύβους
·       Κρατά το μολύβι με το χέρι που προτιμά, κοντά στην μύτη χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα, τον δείκτη και τον μέσο δάκτυλο.
·       Κάνει αυτόματα κύκλο, όπως και άλλες γραμμές και τελείες.
·       Μιμείται κάθετη γραμμή


Ηλικία: 3 χρόνων

·       Ανεβαίνει σκάλες, εναλλάσσοντας τα πόδια.
·       Κατεβαίνει σκάλες – δύο πόδια σε κάθε σκαλοπάτι.
·       Συνήθως πηδά από το τελευταίο σκαλοπάτι με δύο πόδια.
·       Μπορεί να πάει γύρω από εμπόδια και γωνίες όταν τρέχει, όπως και όταν σπρώχνει ή τραβάει μεγάλα παιχνίδια.
·       Περπατάει προς τα εμπρός, πίσω και πλάγια τραβώντας μεγάλα παιχνίδια με πλήρη αυτοπεποίθηση.
·       Μπορεί και εκτιμά το μέγεθος και τις κινήσεις του σώματος τους σε σχέση με το εξωτερικό χώρο.
·       Κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες και μπορεί να το οδηγήσει γύρω από μεγάλες γωνίες.
·       Μπορεί να στέκεται και να περπατάει στις μύτες.
·       Χορεύει.
·       Τρέχει.
·       Στέκεται στιγμιαία στο ένα πόδι μετά από επίδειξη.
·       Σκαρφαλώνει παντού.
·       Κάθεται με τα πόδια σταυρωμένα στους αστραγάλους.
·       Κλωτσάει την μπάλα με δύναμη.

Όραση
·       Αναγνωρίζει μικρές μινιατούρες σε απόσταση 3 μέτρων.

Ακοή και ομιλία
·       Έχει μεγάλο λεξιλόγιο- το καταλαβαίνουν και οι ξένοι, όμως η ομιλία του έχει ακόμη πολλά βρεφικά στοιχεία και ακατάλληλη γραμματική σύνταξη.
·       Λέει όλο το όνομα του, το φύλο και καμιά φορά την ηλικία του.
·       Χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες, τον πληθυντικό και τις περισσότερες προθέσεις.
·       Ακόμη μιλάει μόνο του με μεγάλους μονολόγους.
·       Συνεχίζει απλές συζητήσεις και μπορεί να περιγράψει εν συντομία δραστηριότητες που συμβαίνουν τώρα και προηγούμενες εμπειρίες.
·       Ρωτάει πολλές ερωτήσεις αρχίζοντας από ¨τι¨, ¨που¨, ¨ποιος¨.
·       Ακούει με μεγάλο ενδιαφέρον ιστορίες και ζητάει ξανά και ξανά αυτές που του αρέσουν.
·       Γνωρίζει αρκετά παιδικά τραγούδια που τα επαναλαμβάνει και κάποιες φορές τα τραγουδάει.
·       Μετράει μέχρι το 10, όμως δεν καταλαβαίνει την ποσότητα εκτός από το δύο ή τρία.
·       Συνεργάζεται σε συμβατικές ακουομετρικές δοκιμασίες τόνου.
·       Συνεργάζεται σε δοκιμασίες ομιλίας και ακοής με εικόνες.

Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι

·       Τρώει με πιρούνι κα κουτάλι.
·       Πλένει τα χέρια με σαπούνι, όμως χρειάζεται επίβλεψη για το σκούπισμα.
·       Μπορεί να τραβήξει πάνω το εσώρουχο και το παντελόνι, όμως χρειάζεται βοήθεια με τα κουμπιά.
·       Είναι στεγνό όλη την νύκτα.
·       Του αρέσει να βοηθά στις δουλειές του σπιτιού, στον κήπο, στα ψώνια.
·       Κάνει προσπάθεια να είναι όλα γύρω του τακτοποιημένα.
·       Του αρέσει να παίζει στο πάτωμα, με κύβους, κουτιά, παιχνίδια τρένα, κούκλες μόνο του ή με αδέλφια.
·       Παίζει με άλλα παιδιά.
·       Καταλαβαίνει το μοίρασμα των παιχνιδιών, των γλυκών.
·       Δείχνει στοργή για τα μικρότερα αδέλφια.

 

     Λεπτή κινητικότητα

·       Φτιάχνει πύργο με 9 κύβους και  γέφυρα (3 ½ )  χρησιμοποιώντας μοντέλο.
·       Περνάει μεγάλες χάντρες σε κορδόνι.
·       Μπορεί να κλείσει το χέρι σε γροθιά και να μιμηθεί την κίνηση του αντίχειρα αριστερά – δεξιά.
·       Κρατά το μολύβι με το χέρι που προτιμά μεταξύ δύο δακτύλων και του αντίχειρα και το χρησιμοποιεί με καλά έλεγχο.
·       Αντιγράφει κύκλο. Μιμείται σταυρό.
·       Ζωγραφίζει άνθρωπο με ένα κεφάλι και συνήθως με ένα ή δύο άλλα χαρακτηριστικά.
·       Ταιριάζει σωστά δύο χρώματα (συνήθως το κόκκινο και το κίτρινο).
·       Μπορεί να γνωρίζει τα ονόματα των χρωμάτων.
·       Απολαμβάνει να ζωγραφίζει με μεγάλο πινέλο σε καβαλέτο και συνήθως ονοματίζει την ζωγραφιά του.
·       Κόβει με ψαλίδι.
·       Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά.
·       Μπορεί να φορέσει μόνο του ένα απλό παντελόνι.

Ηλικία: 4 χρόνων

·       Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες εύκολα εναλλάσσοντας τα πόδια.
·       Στέκεται, περπατάει και τρέχει στις μύτες των ποδιών.
·       Σκαρφαλώνει στις σκάλες, τα δένδρα και στα υψηλά παιχνίδια.
·       Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες τέλεια και μπορεί να στρίψει στις οξείες στροφές εύκολα.
·       Στέκεται στο ένα πόδι για 3 – 5 δευτερόλεπτα και χοροπηδάει στο πόδι που προτιμάει.
·       Κάθεται με σταυρωμένα τα γόνατα.
·       Δείχνει αυξανόμενες ικανότητες στα παιχνίδια με μπάλα.

 
Ακοή και ομιλία
·       Η ομιλία είναι σωστή γραμματικά και πλήρως κατανοητή.
·       Δείχνει μόνο λίγες βρεφικές φωνητικές αντικαταστάσεις, συνήθως της ομάδας ρ – λ – γ ή π – φ- θ –σ ή κ – τ.
·       Λέει όλο το όνομά του, τη διεύθυνση του σπιτιού και την ηλικία.
·       Συνεχώς κάνει ερωτήσεις Γιατί; Πότε; Πως; Και την σημασία των λέξεων.
·       Ακούει και διηγείται μεγάλες ιστορίες, καμιά φορά μπερδεύοντας την πραγματικότητα με την φαντασία.
·       Μετράει μέχρι το 20 ή περισσότερο και αρχίζει να μετράει αντικείμενα με λέξεις και επαφή, (ένα για ένα) έως το τέσσερα ή πέντε.
·       Απολαμβάνει τα ανέκδοτα.
·       Γνωρίζει αρκετά παιδικά τραγούδια που τα επαναλαμβάνει ή τραγουδάει σωστά.

Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι

·       Τρώει με κουτάλι και πιρούνι με επιδεξιότητα.
·       Πλένει και στεγνώνει τα χέρια. Βουρτσίζει τα δόντια.
·       Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.
·       Η γενική συμπεριφορά πιο ανεξάρτητη και πολύ ισχυρογνώμων.
·       Τάση να είναι αυθάδες με του ενήλικες και να μαλώνει με τους συνομηλίκους αν οι επιθυμίες τους ταυτίζονται.
·       Δείχνει αίσθηση του χιούμορ στις συνομιλίες και στις δραστηριότητες.
·       Τα επιτραπέζια παιχνίδια πιο πολύπλοκα.
·       Εποικοδομητικές ασχολίες έξω από το σπίτι με οτιδήποτε υλικά έχει στη διάθεση του.
·       Έχει την ανάγκη της συντροφιάς άλλων παιδιών, με τα οποία συμφωνεί και διαφωνεί, όμως καταλαβαίνει ότι πρέπει να μαλώνει με λέξεις παρά με χτυπήματα.
·       Καταλαβαίνει την σειρά και το μοίρασμα.
·       Ενδιαφέρεται για τα νεότερα αδέλφια και δείχνει συμπάθεια για τους συνομηλίκους με πρόβλημα.
·       Αναγνωρίζει το παρελθόν, το παρόν και τα μέλλον. 





     Λεπτή κινητικότητα

·       Φτιάχνει κολιέ από μικρές χάντρες.
·       Φτιάχνει πύργο με 10 κύβους ή περισσότερους και αρκετές γέφυρες με 3 κύβους βλέποντας από μοντέλο ή από μνήμης.
·       Φτιάχνει τρία σκαλοπάτια με 6 κύβους μετά από επίδειξη.
·       Κρατά και χρησιμοποιεί το μολύβι με καλό έλεγχο, όπως ο ενήλικας.
·       Αντιγράφει σταυρό (επίσης V, H, T, O)
·       Ζωγραφίζει άνθρωπο με κεφάλι και πόδια και συνήθως κορμό, χέρια και άλλα χαρακτηριστικά.
·       Ζωγραφίζει σπίτι μετά από επίδειξη ή από μνήμης.
·       Αρχίζει να ονομάζει τη ζωγραφιά πριν την φτιάξει.
·       Ταιριάζει και ονομάζει 4 χρώματα σωστά.

Ηλικία: 5 χρόνων

·       Περπατάει εύκολα σε μια στενή λωρίδα.
·       Τρέχει ελαφρά στις μύτες.
·       Μπορεί  σκαρφαλώνει, να γλιστράει, να κουνιέται να σκάβει με μεγάλη επιδεξιότητα.
·       Πηδάει μια στο ένα πόδι μια στο άλλο.
·       Κινείται ρυθμικά στην μουσική.
·       Μπορεί να στέκεται στο ένα πόδι για 8 -10 δευτερόλεπτα, αριστερά και δεξιά.
·       Μπορεί να στέκεται στο πόδι που προτιμάει με τα χέρια σταυρωμένα.
·       Μπορεί να χοροπηδάει με το ένα πόδι ξεχωριστά προς τα εμπρός αρκετά μέτρα..
·       Σφίγγει δυνατά και με τα δύο χέρια.
·       Μπορεί να σκύψει και να πιάσει τα δάκτυλα των ποδιών χωρίς να λυγίσει τα γόνατα.
·       Παίζει διάφορα παιχνίδια με την μπάλα, ακολουθώντας τους κανόνες.

 

Όραση
Έλεγχος της όρασης από απόσταση 6 μέτρα.
Έλεγχος της κοντινής, όπως και της περιφερικής όρασης.



Ακοή και ομιλία

·       Μιλάει με ευχέρεια, με συμβατή γραμματική και φωνητικά σωστή, εκτός από την ομάδα ς,φ,θ.
·       Απολαμβάνει να απαγγέλει ή να τραγουδάει τραγούδια με ρίμες και τραγούδια από διαφημίσεις.
·       Αγαπά να του διαβάζουν ή να του διηγούνται ιστορίες, τις οποίες δραματοποιεί αργότερα με λεπτομέρειες, μόνο του ή με φίλους.
·       Λέει όλο το όνομα του, την ηλικία, τα γενέθλια του. Λέει την διεύθυνση του σπιτιού του.
·       Απολαμβάνει τα ανέκδοτα και τα αινίγματα.
·       Συνεχώς ρωτάει για την σημασία αφηρημένων λέξεων και τις χρησιμοποιεί, άλλες φορές σωστά και άλλες όχι.


Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
·       Χρησιμοποιεί το κουτάλι και το πιρούνι καλά.
·       Πλένει και σκουπίζει το πρόσωπο και τα χέρια, όμως χρειάζεται βοήθεια για τα υπόλοιπα.
·       Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.
·       Η γενική συμπεριφορά πιο λογική, ελεγχόμενη και ανεξάρτητη.
·       Καταλαβαίνει την ανάγκη για τάξη, όμως χρειάζεται συνεχή υπενθύμιση.
·       Παιχνίδι με ρόλους.
·       Τα επιτραπέζια παιχνίδια πολύ πολύπλοκα.
·       Σχεδιάζει και φτιάχνει κατασκευές μέσα και έξω από το σπίτι.
·       Διαλέγει τους φίλους του.
·       Συνεργάζεται με τους φίλους του τις περισσότερες φορές και καταλαβαίνει την ανάγκη για κανόνες και έντιμο παιχνίδι.
·       Εκτιμάει την σημασία του χρόνου σε σχέση με το καθημερινό πρόγραμμα.
·       Ευαίσθητο και προστατευτικό στα μικρότερα παιδιά και κατοικίδια.


 

Λεπτή κινητικότητα

·       Φτιάχνει  3 σκαλοπάτια με 6 κύβους από μοντέλο (μερικές φορές 4 σκαλοπάτια από 10 κύβους)
·       Έχει καλό έλεγχο του μολυβιού και του πινέλου ζωγραφικής, όταν γράφει και ζωγραφίζει αντίστοιχα.
·        Αντιγράφει τετράγωνο και τρίγωνο (51/2 χρόνων)
·       Γράφει μερικά γράμματα από μόνο του.
·       Ζωγραφίζει άνθρωπο με κεφάλι, κορμό, πόδια, χέρια και χαρακτηριστικά.
·       Ζωγραφίζει σπίτι, με πόρτα, παράθυρα, στέγη και καπνοδόχο.
·       Χρωματίζει τις εικόνες καθαρά, μένοντας μέσα στα περιθώρια.
·       Μετράει τα δάκτυλα του ενός χεριού με τον δείκτη του άλλου χεριού.
·       Λέει 4 κύρια χρώματα ή περισσότερα και ταιριάζει 10 ή 12 χρώματα.







Πηγή: Children's developmental progress. Mary D. Sheridan
Βιβλιάριο υγείας του παιδιού


































0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου