ΚΙΝΗΤΙΚΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
|
ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
|
|
Αδρή κινητικότητα /Λεπτή κινητικότητα
|
Αντίληψη Συμπεριφορά Επικοινωνία
|
|
Ηλικία: 7 μηνών
|
||
|
|
|
Λεπτή κινητικότητα
|
||
|
||
Ηλικία: 8 μηνών
|
|
|
Μπρούμυτα
Ύπτια θέση
· Γυρίζει στα πλάγια και παίζει
· Έρχεται μόνο από την ύπτια στην καθιστή θέση
Καθιστή θέση
· Κάθεται μόνο του 10 ή περισσότερα λεπτά στο πάτωμα
· Μπορεί να κρατάει τα χέρια του ελεύθερα και να
παίζει
Όρθια θέση
· Όταν στηρίζεται από έπιπλα ή κρατιέται από κάποιον
μπορεί να σταθεί όρθιο, δεν μπορεί να καθίσει όμως μόνο του
· Χοροπηδάει ενεργητικά
· Επιχειρεί πλάγια βήματα
· Προσπαθεί να μπουσουλίσει
|
· Μιλάει με επαναλαμβανόμενες συλλαβές
· Ξεχωρίζει γνωστά από άγνωστα πρόσωπα
· Προσπαθεί να ανοίξει ένα κουτί
· Εντοπίζει τον ήχο από απόσταση ενός μέτρου
· Απολαμβάνει να παίζει ¨κου – κου¨ και άλλα παιχνίδια
με τα χέρια
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Μεταφέρει αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο
· Πετάει τα παιχνίδια του στο πάτωμα
· Συλλαμβάνει μικρό αντικείμενο, που το κρατά μεταξύ
αντίχειρα και λυγισμένου δείκτη
· Παίρνει δεύτερο κύβο, κρατά ένα κύβο σε κάθε χέρι
|
||
Ηλικία: 9 μηνών
|
||
· Κάθεται μόνο του για 10 – 15 λεπτά και χειρίζεται τα
παιχνίδια του
· Μπορεί να σκύψει και να πάρει ένα παιχνίδι χωρίς να
χάσει την ισορροπία του
· Μπορεί να γυρίζει το σώμα για να κοιτάξει προς τα
πλάγια, ενώ προσπαθεί να πιάσει αιωρούμενο παιχνίδι ή να πάρει από το πάτωμα
· Καταφέρνει να μπουσουλίσει
· Πιάνεται από έπιπλα για να σηκωθεί στην όρθια θέση.
Στέκεται για λίγα λεπτά, όμως δεν μπορεί να
χαμηλώσει.
|
Όραση
· Προσέχει τους ανθρώπους, τα αντικείμενα και ότι
συμβαίνει στο περιβάλλον του
· Κοιτάζει προς την σωστή κατεύθυνση για παιχνίδια που
πέφτουν ή έχουν πέσει
· Βρίσκει παιχνίδι που έχει κρυφτεί εν μέρει κάτω από
ένα μαξιλάρι ή ρούχο, ενώ το
παρακολουθεί
· Παρακολουθεί τις δραστηριότητες των ενηλίκων, των
παιδιών και των ζώων σε απόσταση 3 –
· Παρακολουθεί κινούμενο μπαλάκι σε απόσταση
Ακοή και Ομιλία
· Προσηλώνει με ενθουσιασμό στους καθημερινούς ήχους,
ιδιαίτερα τις φωνές
· Εντοπίζει πλάγιους ήχους πάνω και κάτω από το
επίπεδο του αυτιού
· Ακούει όμως δεν μπορεί να εντοπίσει ήχο στη μέση
γραμμή
· Φωνάζει για να τραβήξει την προσοχή, ακούει και
φωνάζει ξανά
· Μιλάει ακατάληπτα και δυνατά με μακρές
επαναλαμβανόμενες συλλαβές (ντα-ντα, μαμ-μαμ, αντα-αντα)
· Καταλαβαίνει το όχι – όχι (no – no) το γεια –
γεια
· Γνέφει γεια - γεια
· Μιμείται παιχνιδιάρικες φωνές των μεγάλων (χτύπημα
των χειλιών, βήχα, μπρρ)
· Συνδέει λέξεις με το νόημα τους
· Λέει μαμά, μπαμπά τυχαία
· Κοιτάζει τις εικόνες στο βιβλίο
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Μπορεί να πιάσει να δαγκώσει και να μασήσει ένα
μπισκότο
· Βάζει τα χέρια γύρω από το μπουκάλι ή το κύπελλο
όταν τρώει
· Προσπαθεί να πιάσει του κουτάλι όταν τρώει
· Ρίχνει το σώμα προς τα πίσω και σκληραίνει
δείχνοντας ενόχληση ή αντίσταση, ενώ συγχρόνως φωνάζει διαμαρτυρόμενο
· Σαφώς ξεχωρίζει τους ξένους από τους γνωστούς και
ζητάει επιβεβαίωση πριν να δεχθεί τις συμβουλές τους
· Ακόμη βάζει τα πάντα στο στόμα
· Πιάνει ένα κουδούνι από το χερούλι και μιμείται το
κουδούνισμα, κουνώντας ή χτυπώντας το στο τραπέζι
· Παίζει κρυφτό και μιμείται παλαμάκια
· Δίνει ένα παιχνίδι που κρατάει σε ενήλικα, όμως δεν
μπορεί να το δώσει στην παλάμη του
· Βρίσκει παιχνίδι που είναι μερικώς κρυμμένο, ενώ
παρακολουθεί κάτω από το μαξιλάρι ή το κάλυμμα
· Μπορεί να βρει ένα παιχνίδι που είναι εντελώς
κρυμμένο κάτω από ένα κύπελλο ή μαξιλάρι
· Προσκολλάται σε γνωστό ενήλικο άτομο και κρύβει το
πρόσωπο
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Συλλαμβάνει με τα δάκτυλα τον κύβο και τον κρατά
μεταξύ αντίχειρα και άκρων των δακτύλων
· Πιάνει το σχοινί με τα δάκτυλα και τον αντίχειρα
(σαν ψαλίδι) για τραβήξει το παιχνίδι κοντά του
· Ακουμπάει με τον δείκτη μικρό αντικείμενο και
αρχίζει να δείχνει με το ίδιο δάκτυλο αντικείμενο σε μεγαλύτερη απόσταση
· Μπορεί να αφήσει ένα παιχνίδι ρίχνοντας το ή
πιέζοντας το σε σκληρή επιφάνεια, δεν μπορεί όμως να το αφήσει κάτω με την
θέληση του
· Χτυπάει δύο κύβους μαζί
|
||
Ηλικία: 10 μηνών
|
||
· Περπατάει όταν του κρατάνε και τα δύο χέρια
· Περπατάει όταν κρατιέται από τα έπιπλα
|
||
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Χρησιμοποιεί τον δείκτη
· Συλλαμβάνει μικρό αντικείμενο, που το κρατά με τις
άκρες του αντίχειρα και του δείκτη (σαν λαβίδα)
|
||
Ηλικία: 11μηνών
|
||
· Στέκεται όρθιο μόνο του
· Περπατά όταν του κρατάνε το ένα χέρι
|
· Ψάχνει για οικείο πρόσωπο όταν ακούσει το όνομα του
· Ξεσκεπάζει αντικείμενο κάτω από κύπελλο
|
|
Ηλικία: 12 μηνών
|
||
· Κάθεται καλά στο πάτωμα για όσο χρόνο θέλει
· Μπορεί να σηκωθεί στην όρθια θέση από την ύπτια
· Έρπει με τα χέρια και τα πόδια, σέρνεται με τον ποπό
του γρήγορα στο πάτωμα
· Δίνει ώθηση για να σηκωθεί και κάθεται ξανά
κρατώντας κάποιο έπιπλο
· Περπατά γύρω από έπιπλο σηκώνοντας το ένα πόδι και κάνοντας
βήματα στο πλάι
· Περπατά προς τα εμπρός ή στο πλάι όταν κρατιέται από
ένα ή δύο χέρια
· Μπορεί να στέκεται μόνο για λίγο. Μπορεί να κάνει
μερικά βήματα μόνο του
|
Ακοή και ομιλία
· Γνωρίζει και γρήγορα γυρίζει μόλις ακούσει το όνομα
του
· Μιλά ακατάληπτα και ακατάπαυστα
· Η ομιλία του περιέχει πολλά φωνήεντα και αρκετά
σύμφωνα
· Δείχνει με την κατάλληλη συμπεριφορά ότι
καταλαβαίνει αρκετές λέξεις
· Καταλαβαίνει απλές οδηγίες που συνοδεύονται με
χειρονομίες
· Μιμείται παιχνιδιάρικες φωνές από κάποιον ενήλικο
· Αν του ζητηθεί μπορεί να δώσει αντικείμενα που
γνωρίζει όπως κουτάλι, κύπελλο, μπάλα, παπούτσι
· Δείχνει σε αντικείμενο, ανάλογα με την χρήση του
· Γυρίζει σε ελάχιστο ήχο της κουδουνίστρας
· Χάνει γρήγορα το ενδιαφέρον του σε
επαναλαμβανόμενο ίδιο ήχο
· Γυρίζει τα μάτια προς τον ίδιο ήχο από την άλλη
μεριά
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Πίνει από κύπελλο με λίγη βοήθεια. Μασάει
· Κρατάει το κουτάλι, όμως δεν μπορεί να το
χρησιμοποιήσει μόνο του
· Βοηθάει στο ντύσιμο, κρατώντας τεντωμένο το χέρι για
το μανίκι και το πόδι για το παπούτσι
· Βάζει στο στόμα αντικείμενα λιγότερο συχνά
· Σταματά το τρέξιμο των σάλιων
· Βάζει και βγάζει κύβους σε ένα κιβώτιο μετά από
επίδειξη
· Μιμείται το κουδούνισμα ενός κουταλιού μέσα σε
κύπελλο, μερικές φορές το κάνει από μόνο του
· Προσέχει με μεγάλη ευχαρίστηση τα παιχνίδια που
βγάζουν ήχους και επαναλαμβάνει τις κινήσεις για να παραγάγει ξανά τους ήχους
· Δίνει τα παιχνίδια σε ενήλικα όταν του ζητηθεί και
μερικές φορές από μόνο του
· Βρίσκει γρήγορα το παιχνίδι που κρύβεται μπροστά του
· Δείχνει την αγάπη του για τα οικεία πρόσωπα
· Κάνει παλαμάκια και κουνάει το χέρι γεια σου – γεια
σου, αν του ζητηθεί και αργότερα μόνο του
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Τέλεια σύλληψη βώλου μεταξύ των άκρων των δακτύλων
· Προσπαθεί να κάνει πύργο με δύο κύβους
· Κρατά δύο κύβους, ένα σε κάθε χέρι, ταυτόχρονα και
τους χτυπά αν του δείξουν
· Προσπαθεί να βάλει βώλο μέσα σε μπουκάλι
· Ρίχνει και πετά αντικείμενα προς τα εμπρός συνειδητά και τα παρακολουθεί να πέφτουν
· Κοιτάζει προς την σωστή θέση για αντικείμενα που κυλάνε εκτός του οπτικού του πεδίου
· Δείχνει με τον δείκτη του χεριού για αντικείμενα που
θέλει ή οτιδήποτε τον ενδιαφέρει
· Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια, όμως μπορεί να
εκδηλώνει προτίμηση σε ένα
· Αρχίζει να δείχνει ενδιαφέρον για εικόνες
|
||
Ηλικία: 18 μηνών
|
||
· Περπατά καλά με τα πόδια μόνο ελαφρά ανοικτά, ξεκινά
και σταματά με ασφάλεια
· Δεν έχει ανάγκη να κρατά τα χέρια σε έκταση για να
έχει ισορροπία
· Τρέχει προσεκτικά, το κεφάλι το κρατά όρθιο στη μέση
γραμμή, τα μάτια κοιτάζουν στο έδαφος ή λίγο μακριά
· Σπρώχνει και τραβά μεγάλα παιχνίδια, μικρά
καροτσάκια με ρόδες
· Περπατά καλά ενώ μεταφέρει ένα παιχνίδι
· Σκαρφαλώνει σε μεγάλη καρέκλα, γυρίζει για να
καθίσει
· Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκαλοπάτια με βοήθεια
· Ανεβαίνει σκαλοπάτια μπουσουλώντας
· Κάθεται στις φτέρνες για να πιάσει ένα παιχνίδι και
(συνήθως) με την βοήθεια των χεριών σηκώνεται όρθιο
· Γονατίζει σε επίπεδη επιφάνεια χωρίς βοήθεια
|
Όραση
· Απολαμβάνει βιβλία με απλές φωτογραφίες, συχνά
αναγνωρίζοντας και βάζοντας το δάκτυλο σε έντονα στοιχεία στην εικόνα.
· Προσηλώνει τα μάτια σε μικρό παιχνίδι που είναι
κρεμασμένο σε απόσταση
· Δείχνει σε μακρινά ενδιαφέροντα αντικείμενα που
βρίσκονται εκτός σπιτιού.
· Παρακολουθεί και ξαναβρίσκει μικρή κινούμενη μπάλα
σε απόσταση
Ακοή και ομιλία
· Φλυαρεί γρήγορα και ακατάληπτα μόνο του στο
παιχνίδι.
· Προσέχει στην ομιλία που απευθύνεται στον ίδιο.
· Χρησιμοποιεί 6 – 20 αναγνωρίσιμες λέξεις κα
καταλαβαίνει πολύ περισσότερες.
· Επαναλαμβάνει την τελευταία λέξη από μικρές
προτάσεις που απευθύνονται σε αυτό.
· Απαιτεί ένα παιχνίδι που επιθυμεί, δείχνοντας το
μαζί με δυνατές φωνές ή απλές λέξεις.
· Απολαμβάνει τα παιδικά τραγουδάκια και προσπαθεί να
τα συνοδεύσει.
· Προσπαθεί να τραγουδήσει.
· Υπακούει σε απλές οδηγίες
· Δείχνει τα δικά του ή της κούκλας μαλλιά, παπούτσια,
μύτη, πόδια.
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Κρατάει το κουτάλι και παίρνει το φαγητό με
ασφάλεια. Μασάει καλά.
· Κρατάει το κύπελλο με τα δύο χέρια. Πίνει χωρίς να
χύσει πάρα πολύ.
· Σηκώνει το κύπελλο μόνο του, όμως το δίνει πίσω σε
μεγάλο άτομο όταν τελειώσει.
· Βγάζει τα παπούτσια του, τις κάλτσες, το καπέλο.
Σπάνια μπορεί να τα αντικαταστήσει.
· Ακόμη βρέχει την πάνα του, όμως αρχίζει να δείχνει
με ανησυχία και φωνές ότι θέλει να πάει άμεσα τουαλέτα.
· Έχει έλεγχο του εντέρου.
· Εξερευνά το περιβάλλον ενεργητικά και με αυξανόμενη
κατανόηση.
· Δεν βάζει πια παιχνίδια στο στόμα.
· Θυμάται που ανήκουν τα αντικείμενα.
· Ακόμη ρίχνει παιχνίδια στο πάτωμα για παιχνίδι ή από
θυμό, όμως σε μικρότερο βαθμό.
· Μιμείται απλές καθημερινές δραστηριότητες πχ να
ταΐζει την κούκλα, να διαβάζει ένα βιβλίο.
· Παίζει ευχάριστα μόνο του, όμως του αρέσει να είναι
δίπλα σε γνωστό άτομο.
· Του αρέσει να βάζει και να βγάζει μικρά αντικείμενα
σε δοχεία.
· Συναισθηματικά εξαρτάται ακόμη από οικείο πρόσωπο,
ειδικά την μητέρα του.
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Μαζεύει μικρά αντικείμενα (χάντρες, καρφίτσες,
κλωστές) αμέσως μόλις τα δει, με σύλληψη δίκην λαβίδας
· Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που
προτιμάει, μερικές φορές κρατώντας μολύβι και στα δύο χέρια
· Τραβάει γραμμές πάνω σε χαρτί
· Χτίζει πύργο με δύο – τρεις κύβους μετά από επίδειξη
(μερικές φορές από μόνο του)
· Τρώει μόνο του με κουταλάκι τεμαχισμένες τροφές
· Κρατά το μολύβι στη μέση ή προς την άκρη της μύτης
με παλαμιαία σύλληψη ή σαν πρωτόγονο τρίποδο
· Γυρίζει σελίδες στο βιβλίο, πολλές κάθε φορά
· Αρχίζει να δείχνει οριστική προτίμηση στο ένα χέρι
|
||
Ηλικία: 2 χρόνων
|
||
· Κάνει μεγαλύτερα βήματα
· Κάνει τούμπες στο πάτωμα
· Πηδά από ένα χαμηλό σκαμνάκι
· Τρέχει με ασφάλεια πατώντας σε όλο το πόδι,
σταματώντας και ξεκινώντας εύκολα και αποφεύγοντας τα εμπόδια.
· Κάθεται στις φτέρνες σταθερά για να ξεκουραστεί ή να
παίξει με αντικείμενα στο πάτωμα και σηκώνεται χωρίς την βοήθεια των χεριών.
· Σπρώχνει και τραβά προς τα εμπρός εύκολα μεγάλα
παιχνίδια με τροχούς και μπορεί να πάει και προς τα πίσω τραβώντας τη λαβή.
· Τραβά από το σχοινί μικρά παιχνίδια με 2 τροχούς,
έχοντας επίγνωση της κατεύθυνσης.
· Ανεβαίνει σε έπιπλα για να κοιτάξει έξω από το
παράθυρο ή για να ανοίξει την πόρτα και μπορεί να κατέβει ξανά.
· Περπατάει πάνω κάτω στις σκάλες, κρατώντας από την
κουπαστή ή τον τοίχο – δύο πόδια σε ένα σκαλοπάτι.
· Περπατάει προς μια μεγάλη μπάλα για την κλωτσήσει.
· Κάθεται σε ένα ποδήλατο με τρεις ρόδες, όμως δεν
μπορεί να χρησιμοποιήσει τα πετάλια. Προωθείται προς τα εμπρός με τα πόδια
στο πάτωμα.
|
Όραση
· Αναγνωρίζει γνωστά πρόσωπα σε φωτογραφίες, μετά από
επίδειξη, όχι ακόμη από μόνο του.
· Παρακολουθεί και ξαναβρίσκει μικρή κινούμενη μπάλα
σε απόσταση
Ακοή και ομιλία
· Χρησιμοποιεί 50 ή περισσότερες λέξεις και
καταλαβαίνει πολύ περισσότερες.
· Προσέχει στην ομιλία που απευθύνεται στον ίδιο.
Αρχίζει να ακούει με φανερό ενδιαφέρον πιο γενικές συζητήσεις.
· Κάνει απλές προτάσεις με 2 ή περισσότερες λέξεις.
· Αναφέρεται στον εαυτό του με το όνομα του.
· Μιλάει μόνο του συνεχώς με μεγάλους μονολόγους καθώς
παίζει, όμως ακόμη δεν γίνεται κατανοητός από τους άλλους.
· Η ηχολαλία είναι σταθερή, με μια ή δύο λέξεις να
επαναλαμβάνονται.
· Συνεχώς ρωτάει τα ονόματα αντικειμένων και ανθρώπων.
· Συμμετέχει στα παιδικά τραγουδάκια.
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Τρώει από το κουτάλι χωρίς να χύνει φαγητό.
· Σηκώνει το κύπελλο, πίνει και το αφήνει στο τραπέζι
χωρίς δυσκολία.
· Ζητάει να φάει και πιεί νερό.
· Φοράει το καπέλο και τα παπούτσια.
· Λέει ότι θέλει να πάει τουαλέτα σε λογικό χρόνο.
· Συνήθως είναι στεγνό στη διάρκεια της ημέρας.
· Παρατηρεί το περιβάλλον με μεγάλη περιέργεια.
Γυρίζει το πόμολο της πόρτας και συχνά τρέχει έξω. Έχει μικρή κατανόηση του κινδύνου.
· Ακολουθεί την μητέρα του σε όλο το σπίτι και
μιμείται τις δουλειές του σπιτιού, παίζοντας συγχρόνως.
· Συνεχώς απαιτεί την προσοχή της μητέρας του.
· Προσκολλάται στενά από στοργή, κούραση ή φόβο.
· Αντιστέκεται και επαναστατεί όταν το εμποδίζουν.
· Θυμώνει όταν προσπαθεί να κάνει τους άλλους να το
καταλάβουν και αποτυγχάνει, όμως η προσοχή του εύκολα αποσπάται.
· Υπερασπίζεται τα δικά του πράγματα με
αποφασιστικότητα.
· Δεν μπορεί ακόμη να μοιράζεται παιχνίδια ή την
προσοχή του ενήλικα.
· Παίζει ευχάριστα κοντά σε άλλα παιδιά, αλλά όχι μαζί
τους
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Παίζει με το νερό και την άμμο
· Ξεφυλλίζει βιβλίο με πιο λεπτά φύλλα, μια – μια
σελίδα.
· Βγάζει μόνο του τα εσώρουχα του.
· Λερώνεται ελάχιστα όταν τρώει μόνο του.
· Παίζει με πλαστελίνη και πηλό.
· Μαζεύει καρφίτσες, κλωστές κλπ, σωστά και γρήγορα και τα τοποθετεί
κάτω προσεγμένα με αυξανόμενη ικανότητα.
· Βγάζει το περιτύλιγμα από ένα μικρό γλυκό
· Φτιάχνει πύργο από 6 ή 7 κύβους
· Κρατά το μολύβι με το χέρι που προτιμά, κοντά στην
μύτη χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα, τον δείκτη και τον μέσο δάκτυλο.
· Κάνει αυτόματα κύκλο, όπως και άλλες γραμμές και
τελείες.
· Μιμείται κάθετη γραμμή
|
||
Ηλικία: 3 χρόνων
|
||
· Ανεβαίνει σκάλες, εναλλάσσοντας τα πόδια.
· Κατεβαίνει σκάλες – δύο πόδια σε κάθε σκαλοπάτι.
· Συνήθως πηδά από το τελευταίο σκαλοπάτι με δύο
πόδια.
· Μπορεί να πάει γύρω από εμπόδια και γωνίες όταν
τρέχει, όπως και όταν σπρώχνει ή τραβάει μεγάλα παιχνίδια.
· Περπατάει προς τα εμπρός, πίσω και πλάγια τραβώντας
μεγάλα παιχνίδια με πλήρη αυτοπεποίθηση.
· Μπορεί και εκτιμά το μέγεθος και τις κινήσεις του
σώματος τους σε σχέση με το εξωτερικό χώρο.
· Κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες και μπορεί να το οδηγήσει
γύρω από μεγάλες γωνίες.
· Μπορεί να στέκεται και να περπατάει στις μύτες.
· Χορεύει.
· Τρέχει.
· Στέκεται στιγμιαία στο ένα πόδι μετά από επίδειξη.
· Σκαρφαλώνει παντού.
· Κάθεται με τα πόδια σταυρωμένα στους αστραγάλους.
· Κλωτσάει την μπάλα με δύναμη.
|
Όραση
· Αναγνωρίζει μικρές μινιατούρες σε απόσταση
Ακοή και ομιλία
· Έχει μεγάλο λεξιλόγιο- το καταλαβαίνουν και οι
ξένοι, όμως η ομιλία του έχει ακόμη πολλά βρεφικά στοιχεία και ακατάλληλη
γραμματική σύνταξη.
· Λέει όλο το όνομα του, το φύλο και καμιά φορά την
ηλικία του.
· Χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες, τον
πληθυντικό και τις περισσότερες προθέσεις.
· Ακόμη μιλάει μόνο του με μεγάλους μονολόγους.
· Συνεχίζει απλές συζητήσεις και μπορεί να περιγράψει
εν συντομία δραστηριότητες που συμβαίνουν τώρα και προηγούμενες εμπειρίες.
· Ρωτάει πολλές ερωτήσεις αρχίζοντας από ¨τι¨, ¨που¨,
¨ποιος¨.
· Ακούει με μεγάλο ενδιαφέρον ιστορίες και ζητάει ξανά
και ξανά αυτές που του αρέσουν.
· Γνωρίζει αρκετά παιδικά τραγούδια που τα επαναλαμβάνει
και κάποιες φορές τα τραγουδάει.
· Μετράει μέχρι το 10, όμως δεν καταλαβαίνει την
ποσότητα εκτός από το δύο ή τρία.
· Συνεργάζεται σε συμβατικές ακουομετρικές δοκιμασίες
τόνου.
· Συνεργάζεται σε δοκιμασίες ομιλίας και ακοής με
εικόνες.
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Τρώει με πιρούνι κα κουτάλι.
· Πλένει τα χέρια με σαπούνι, όμως χρειάζεται επίβλεψη
για το σκούπισμα.
· Μπορεί να τραβήξει πάνω το εσώρουχο και το
παντελόνι, όμως χρειάζεται βοήθεια με τα κουμπιά.
· Είναι στεγνό όλη την νύκτα.
· Του αρέσει να βοηθά στις δουλειές του σπιτιού, στον
κήπο, στα ψώνια.
· Κάνει προσπάθεια να είναι όλα γύρω του
τακτοποιημένα.
· Του αρέσει να παίζει στο πάτωμα, με κύβους, κουτιά,
παιχνίδια τρένα, κούκλες μόνο του ή με αδέλφια.
· Παίζει με άλλα παιδιά.
· Καταλαβαίνει το μοίρασμα των παιχνιδιών, των γλυκών.
· Δείχνει στοργή για τα μικρότερα αδέλφια.
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Φτιάχνει πύργο με 9 κύβους και γέφυρα (3 ½ ) χρησιμοποιώντας μοντέλο.
· Περνάει μεγάλες χάντρες σε κορδόνι.
· Μπορεί να κλείσει το χέρι σε γροθιά και να μιμηθεί
την κίνηση του αντίχειρα αριστερά – δεξιά.
· Κρατά το μολύβι με το χέρι που προτιμά μεταξύ δύο
δακτύλων και του αντίχειρα και το χρησιμοποιεί με καλά έλεγχο.
· Αντιγράφει κύκλο. Μιμείται σταυρό.
· Ζωγραφίζει άνθρωπο με ένα κεφάλι και συνήθως με ένα
ή δύο άλλα χαρακτηριστικά.
· Ταιριάζει σωστά δύο χρώματα (συνήθως το κόκκινο και
το κίτρινο).
· Μπορεί να γνωρίζει τα ονόματα των χρωμάτων.
· Απολαμβάνει να ζωγραφίζει με μεγάλο πινέλο σε
καβαλέτο και συνήθως ονοματίζει την ζωγραφιά του.
· Κόβει με ψαλίδι.
· Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά.
· Μπορεί να φορέσει μόνο του ένα απλό παντελόνι.
|
||
Ηλικία: 4 χρόνων
|
||
· Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες εύκολα
εναλλάσσοντας τα πόδια.
· Στέκεται, περπατάει και τρέχει στις μύτες των
ποδιών.
· Σκαρφαλώνει στις σκάλες, τα δένδρα και στα υψηλά
παιχνίδια.
· Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες τέλεια και μπορεί να
στρίψει στις οξείες στροφές εύκολα.
· Στέκεται στο ένα πόδι για 3 – 5 δευτερόλεπτα και
χοροπηδάει στο πόδι που προτιμάει.
· Κάθεται με σταυρωμένα τα γόνατα.
· Δείχνει αυξανόμενες ικανότητες στα παιχνίδια με μπάλα.
|
Ακοή και ομιλία
· Η ομιλία είναι σωστή γραμματικά και πλήρως
κατανοητή.
· Δείχνει μόνο λίγες βρεφικές φωνητικές
αντικαταστάσεις, συνήθως της ομάδας ρ – λ – γ ή π – φ- θ –σ ή κ – τ.
· Λέει όλο το όνομά του, τη διεύθυνση του σπιτιού και
την ηλικία.
· Συνεχώς κάνει ερωτήσεις Γιατί; Πότε; Πως; Και την
σημασία των λέξεων.
· Ακούει και διηγείται μεγάλες ιστορίες, καμιά φορά
μπερδεύοντας την πραγματικότητα με την φαντασία.
· Μετράει μέχρι το 20 ή περισσότερο και αρχίζει να
μετράει αντικείμενα με λέξεις και επαφή, (ένα για ένα) έως το τέσσερα ή
πέντε.
· Απολαμβάνει τα ανέκδοτα.
· Γνωρίζει αρκετά παιδικά τραγούδια που τα
επαναλαμβάνει ή τραγουδάει σωστά.
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Τρώει με κουτάλι και πιρούνι με επιδεξιότητα.
· Πλένει και στεγνώνει τα χέρια. Βουρτσίζει τα δόντια.
· Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.
· Η γενική συμπεριφορά πιο ανεξάρτητη και πολύ
ισχυρογνώμων.
· Τάση να είναι αυθάδες με του ενήλικες και να μαλώνει
με τους συνομηλίκους αν οι επιθυμίες τους ταυτίζονται.
· Δείχνει αίσθηση του χιούμορ στις συνομιλίες και στις
δραστηριότητες.
· Τα επιτραπέζια παιχνίδια πιο πολύπλοκα.
· Εποικοδομητικές ασχολίες έξω από το σπίτι με
οτιδήποτε υλικά έχει στη διάθεση του.
· Έχει την ανάγκη της συντροφιάς άλλων παιδιών, με τα
οποία συμφωνεί και διαφωνεί, όμως καταλαβαίνει ότι πρέπει να μαλώνει με
λέξεις παρά με χτυπήματα.
· Καταλαβαίνει την σειρά και το μοίρασμα.
· Ενδιαφέρεται για τα νεότερα αδέλφια και δείχνει
συμπάθεια για τους συνομηλίκους με πρόβλημα.
· Αναγνωρίζει το παρελθόν, το παρόν και τα
μέλλον.
|
|
Λεπτή
κινητικότητα
|
||
· Φτιάχνει κολιέ από μικρές χάντρες.
· Φτιάχνει πύργο με 10 κύβους ή περισσότερους και
αρκετές γέφυρες με 3 κύβους βλέποντας από μοντέλο ή από μνήμης.
· Φτιάχνει τρία σκαλοπάτια με 6 κύβους μετά από
επίδειξη.
· Κρατά και χρησιμοποιεί το μολύβι με καλό έλεγχο, όπως
ο ενήλικας.
· Αντιγράφει σταυρό (επίσης V, H, T, O)
· Ζωγραφίζει άνθρωπο με κεφάλι και πόδια και συνήθως
κορμό, χέρια και άλλα χαρακτηριστικά.
· Ζωγραφίζει σπίτι μετά από επίδειξη ή από μνήμης.
· Αρχίζει να ονομάζει τη ζωγραφιά πριν την φτιάξει.
· Ταιριάζει και ονομάζει 4 χρώματα σωστά.
|
||
Ηλικία: 5 χρόνων
|
||
· Περπατάει εύκολα σε μια στενή λωρίδα.
· Τρέχει ελαφρά στις μύτες.
· Μπορεί
σκαρφαλώνει, να γλιστράει, να κουνιέται να σκάβει με μεγάλη
επιδεξιότητα.
· Πηδάει μια στο ένα πόδι μια στο άλλο.
· Κινείται ρυθμικά στην μουσική.
· Μπορεί να στέκεται στο ένα πόδι για 8 -10
δευτερόλεπτα, αριστερά και δεξιά.
· Μπορεί να στέκεται στο πόδι που προτιμάει με τα
χέρια σταυρωμένα.
· Μπορεί να χοροπηδάει με το ένα πόδι ξεχωριστά προς
τα εμπρός αρκετά μέτρα..
· Σφίγγει δυνατά και με τα δύο χέρια.
· Μπορεί να σκύψει και να πιάσει τα δάκτυλα των ποδιών
χωρίς να λυγίσει τα γόνατα.
· Παίζει διάφορα παιχνίδια με την μπάλα, ακολουθώντας
τους κανόνες.
|
Όραση
Έλεγχος της όρασης από απόσταση
Έλεγχος της κοντινής, όπως και της περιφερικής
όρασης.
Ακοή και ομιλία
· Μιλάει με ευχέρεια, με συμβατή γραμματική και
φωνητικά σωστή, εκτός από την ομάδα ς,φ,θ.
· Απολαμβάνει να απαγγέλει ή να τραγουδάει τραγούδια
με ρίμες και τραγούδια από διαφημίσεις.
· Αγαπά να του διαβάζουν ή να του διηγούνται ιστορίες,
τις οποίες δραματοποιεί αργότερα με λεπτομέρειες, μόνο του ή με φίλους.
· Λέει όλο το όνομα του, την ηλικία, τα γενέθλια του.
Λέει την διεύθυνση του σπιτιού του.
· Απολαμβάνει τα ανέκδοτα και τα αινίγματα.
· Συνεχώς ρωτάει για την σημασία αφηρημένων λέξεων και
τις χρησιμοποιεί, άλλες φορές σωστά και άλλες όχι.
Κοινωνική συμπεριφορά και παιχνίδι
· Χρησιμοποιεί το κουτάλι και το πιρούνι καλά.
· Πλένει και σκουπίζει το πρόσωπο και τα χέρια, όμως
χρειάζεται βοήθεια για τα υπόλοιπα.
· Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.
· Η γενική συμπεριφορά πιο λογική, ελεγχόμενη και
ανεξάρτητη.
· Καταλαβαίνει την ανάγκη για τάξη, όμως χρειάζεται
συνεχή υπενθύμιση.
· Παιχνίδι με ρόλους.
· Τα επιτραπέζια παιχνίδια πολύ πολύπλοκα.
· Σχεδιάζει και φτιάχνει κατασκευές μέσα και έξω από
το σπίτι.
· Διαλέγει τους φίλους του.
· Συνεργάζεται με τους φίλους του τις περισσότερες
φορές και καταλαβαίνει την ανάγκη για κανόνες και έντιμο παιχνίδι.
· Εκτιμάει την σημασία του χρόνου σε σχέση με το
καθημερινό πρόγραμμα.
· Ευαίσθητο και προστατευτικό στα μικρότερα παιδιά και
κατοικίδια.
|
|
Λεπτή κινητικότητα
|
||
· Φτιάχνει 3
σκαλοπάτια με 6 κύβους από μοντέλο (μερικές φορές 4 σκαλοπάτια από 10 κύβους)
· Έχει καλό έλεγχο του μολυβιού και του πινέλου
ζωγραφικής, όταν γράφει και ζωγραφίζει αντίστοιχα.
· Αντιγράφει
τετράγωνο και τρίγωνο (51/2 χρόνων)
· Γράφει μερικά γράμματα από μόνο του.
· Ζωγραφίζει άνθρωπο με κεφάλι, κορμό, πόδια, χέρια
και χαρακτηριστικά.
· Ζωγραφίζει σπίτι, με πόρτα, παράθυρα, στέγη και
καπνοδόχο.
· Χρωματίζει τις εικόνες καθαρά, μένοντας μέσα στα
περιθώρια.
· Μετράει τα δάκτυλα του ενός χεριού με τον δείκτη του
άλλου χεριού.
· Λέει 4 κύρια χρώματα ή περισσότερα και ταιριάζει 10
ή 12 χρώματα.
|
Βιβλιάριο υγείας του παιδιού
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου